Po pierwsze - poznaj swojego wroga

Czym jest stres?

Aby wygrać walkę ze stresem, należy poznać mechanizmy za nim stojące. Najprościej rzecz ujmując jest to reakcja organizmu na wydarzenia lub rzeczy, które zakłócają znaną nam równowagę. Powoduje wydzielanie kortyzolu i utrzymuje nasz organizm w wysokiej gotowości do walki lub ucieczki. Sytuacje powodujące stres nazywamy stresorami, których źródło i siła oddziaływania jest bardzo różnorodna.

Przyczyny stresu

Stresujące sytuacje, z którymi mamy do czynienia na co dzień, takie jak nawał obowiązków w pracy, spóźniony autobus, czy drobna sprzeczka z mężem, można określić jako stresory o słabym natężeniu. Jednak ich częstotliwość występowania sprawia, że są one niezwykle obciążające i należy sobie z nimi radzić, uwalniając nagromadzone napięcia. 

Ślub, narodziny dziecka, rozwód, śmierć małżonka to wydarzenia prowadzące do znaczących zmian w życiu i charakteryzowane są jako stresory o silnym natężeniu. Takie sytuacje zdarzają się rzadko, lecz mają ogromny wpływ na nasz organizm, a ich skutki odczuwamy przez długi czas. 

Sytuacja pandemiczna, w jakiej się znaleźliśmy, określana jest przez psychologów jako wydarzenie silnie stresogenne.

Po drugie - przyjrzyj się sobie

Objawy stresu

Długotrwałe przebywanie w stresie, początkowo może nie dawać znaczących objawów lub są one na tyle nieszkodliwe, że często je bagatelizujemy. W reakcji na stres pobudzany jest przede wszystkim układ współczulny, ale nie tylko. W zetknięciu ze stresorem mobilizują się wszystkie układy w ciele człowieka, dając szereg objawów takich jak:

  • napięcie mięśni,
  • rozszerzone źrenice,
  • przyspieszone bicie serca,
  • suchość w ustach,
  • zaczerwieniona lub blada skóra,
  • zaburzenia apetytu,
  • zmęczenie.1

Po trzecie - działaj

Jak się nie stresować?

Prawda jest taka, że nie unikniemy sytuacji stresogennych. Jedyne, co możemy zrobić, to nauczyć sobie z nimi radzić. Świetnym sposobem na stres jest sięgnięcie po naturalne metody.

Głęboki oddech

Weź głęboki oddech i policz do dziesięciu. W zetknięciu ze stresorami dnia powszedniego, najprostsze metody są najskuteczniejsze. Wyrównanie oddechu, pozwala dotlenić całe ciało i ukoić myśli. Dlatego w sytuacji stresowej, pamiętaj o swoim oddechu.

Zioła

Jednym z najlepszych ziół, które pomaga ukoić nerwy i wyciszyć się jest melisa.2 Można ją spożywać na przykład w postaci herbatki. Warto sięgnąć również po inne preparaty ją zawierające.

Melisa jest jednym ze składników Melisany Klostrefrau, dlatego w chwilach napięcia nerwowego warto ją mieć pod ręką. Melisanę warto stosować wspomagająco przy mniej nasilonych nerwobólach, czy przy zaburzeniach czynności żołądka i jelit na tle nerwowym (wzdęcia, bóle brzucha). 

Nie ma nic lepszego na walkę z trudnościami niż proste metody, po które możemy sięgnąć w każdej chwili. Melisana to Twoje naturalne ukojenie na stres.

1The impact of stress on body function: A review https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579396/
2Melissa officinalis L: A Review Study With an Antioxidant Prospective https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5871149/

 

mel.01.2021.01