Wpływ stresu na układ pokarmowy

Układ pokarmowy jest mocno narażony na skutki przewlekłego stresu. Nawet pojedyncze sytuacje stresowe mogą być przyczyną dolegliwości żołądkowo-jelitowych, takich jak bóle brzucha, biegunki, zaparcia czy uczucie dyskomfortu w jamie brzusznej2. Jeśli stres się przedłuża, organizm przyzwyczaja do niego, co z początku skutkuje nieznacznym wzrostem poziomu glukozy oraz ciśnienia krwi. W przypadku przewlekłego stresu mogą się jednak pojawić poważne problemy zdrowotne3, dlatego warto zadbać o to, aby zapanować nad stresem i kontrolować jego skutki. Jak to zrobić?

Sposoby na ból brzucha

Układ pokarmowy a aktywność fizyczna

Ciągłe napięcia w organizmie wywołane stresem warto jest rozładować za pomocą systematycznych ćwiczeń fizycznych. Regulują pracę wszystkich narządów, w tym układu pokarmowego, zapobiegając wzdęciom i uczuciu ciężkości w żołądku4.

Naturalne ukojenie

Walcząc ze stresem i jego psychosomatycznymi objawami, sięgaj po sprawdzone produkty. Melisana Klosterfrau to kompozycja 12 ziół, która przynosi ulgę w dolegliwościach układu pokarmowego – zaburzeniach czynności żołądka i jelit na tle nerwowym, np. przy bólach brzucha czy wzdęciach.

Nawyki żywieniowe

Napięcia psychiczne sprzyjają utrwalaniu złych nawyków żywieniowych. Posiłki wysokoprzetworzone, jedzenie w pośpiechu, słodkie przekąski to przepis na częste bóle brzucha5. Warto włączyć do swojej diety żywność o wysokiej wartości odżywczej, która będzie zasilała organizm, pomagając mu pozostać w dobrej formie.

Bóle brzucha są jednym z najczęstszych objawów stresu. Na szczęście łatwo jest im przeciwdziałać, sięgając po naturalne produkty lecznicze, które przynoszą ukojenie. Systematyczne dbanie o siebie, swój organizm i komfort psychiczny sprawi, że zapomnisz o bólach brzucha i będziesz mógł cieszyć się każdą chwilą.

1 Waszkowska M., Potocka A., Wojtaszczyk P. (2010), Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Poradnik dla pracowników socjalnych, s.10-13
Denys K., Orzechowska A., Gałecki P.(2015), Kiedy podejrzewać podłoże psychiczne w zaburzeniach układu pokarmowego?
. s. 74-76
3 Waszkowska M., Potocka A., Wojtaszczyk P. (2010), Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Poradnik dla pracowników socjalnych, s.10-13
4 Słomka, M., & Małecka-Panas, E. (2011). Wzdęcia i odbijania. Pediatria i Medycyna Rodzinna, 1(7), 30-34
5 Potocka, A., & Mościcka, A. (2011). Stres oraz sposoby radzenia sobie z nim a nawyki żywieniowe wśród osób pracujących, Medycyna Pracy, 62(4), 377-388

 

mel.01.2021.03